Silmäasema on Suomen suurin yksityinen silmäterveyden palveluntarjoaja ja toiseksi suurin optikkoketju. Sen lisäksi, että brändi tulee miltei varmuudella ensimmäisten joukossa mieleen silmälaseja hankkiessa, on Silmäasema ainoa silmäterveyden toimija Suomessa, joka tarjoaa kokonaisuutena kaikki alan palvelut optisen alan vähittäiskaupasta silmäsairaalapalveluihin. Tasaisessa kasvussa olevaan Silmäasema -ketjuun kuuluu Suomessa lähes 150 myymälää ja 13 silmäsairaalaa, lisäksi yrityksellä on yhdeksän myymälää Virossa.
Silmäasemalle kasvu tarkoittaa uusien toimipisteiden avaamista ja olemassa olevien myymälöiden remontoimista. Tilamar on myymäläkalustamisen kumppanina mukana vastaamassa Silmäaseman toimintasuunnitelman mukaisista uudistuksista, joissa myymälöihin on lähdetty hakemaan entistä edullisempiin kokonaiskustannuksiin tähtääviä ratkaisuja.
Silmäaseman Kari Lähteenmäki työskentelee ketjun kehittämisen parissa. Hänellä on vankka näkemys siitä, millaisia ominaisuuksia optikkoliikkeen myymäläkalusteilta edellytetään.
Selkeä, esteetön ja kaupallinen esillepano tärkeää
Silmäaseman myymälöissä tuote on keskeisessä roolissa ja kalusteiden tärkein tehtävä on tuoda niitä esiin näyttävästi ja selkeästi. Valo on esillepanossa keskeinen tehokeino, jotta tuotteen värisävyt erottuvat mahdollisimman selkeästi. Toisaalta selkeys tarkoittaa hyvän asiakaskokemuksen kannalta myös sitä, että asiakas löytää heti oikean tuoteryhmän äärelle.
Esteettömyys on myös hyvin tärkeä tekijä toimivassa myymäläkokonaisuudessa. Silmäsairaudet tai lasien tarve eivät katso ikää, sukupuolta tai koulutustasoa, joten liikkumisen myymälässä tulee olla vaivatonta. Ja koska kyse on liiketoiminnasta, ei esillepanon kaupallinen puoli saa unohtua.
“Huomioon otettavia seikkoja on paljon ja myymäläkalustaminen vaatii runsaasti oman asiansa tuntemusta sekä tilaajalta, että varsinkin toimittajalta”, Lähteenmäki tähdentää.
Myymälärakentamiseen tarvitaan luottokumppaneita
On erityisen tärkeää, että myymälän neliöt hyödynnetään mahdollisimman täydellisesti. Rakentamisen on myös tapahduttava lyhyessä ajassa, jotta liiketilat olisivat mahdollisimman vähän suljettuna. Helppous, vaivattomuus ja luotettavuus ovat Lähteenmäen mukaan niitä hyötyjä, joita yhteistyöltä haetaan.
“Myymälä kalustetaan, siivotaan, tavaroitetaan ja koneet asennetaan lyhyessä ajassa. Kaiken tulee toimia avajaispäivämäärän ehdoilla, joten luottamuksen toimittajaan pitää olla kunnossa. Me arvostamme sitä, että prosessi on meille mahdollisimman vaivaton ja voimme luottaa siihen, että homma toimii aikataulussa. Juuri tällaisten kokemusten takia Tilamar on kumppanimme.”
Uudistettaessa on tärkeää, että asiakaskokemus ja myymälöiden tunnistettavuus säilyvät.
”Meille merkitsevä tekijä on, että kumppanillamme on vahva näkemys siitä, mikä toimii juuri meidän myymälöissämme”, sanoo Lähteenmäki.
Myös myymäläkalusteet modernisoituvat
Optiikan alan myymälät kehittyvät jatkuvasti, jotta ne olisivat entistä asiakasystävällisempiä. Nykytekniikka taas tuo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi. “Tulevaisuudessa erilaiset digitaaliset ja interaktiiviset näytöt nousevat suurempaan rooliin ja se luo uusia standardeja myös alamme myymäläkalusteille. Siihen suuntaan mennään, joten sitä kohti on myös meidän kuljettava”, Lähteenmäki visioi.
Kokemus tilankäytöstä, myymäläkalusteista ja erilaisten projektien toteutuksista tuovat varmuutta. Se taas rohkaisee meitä kyseenalaistamaan itsestäänselvyyksiä ja kääntämään haasteita mahdollisuuksiksi. Meillä Tilamarilla tätä itsevarmuuden ja luovuuden liittoa kutsutaan tilatajuksi. Kehityksen keskellä uudet tekniikat ja pienet osatekijät korvaavat jatkuvasti toisiaan, mutta tilatajua ei voi ostaa verkkokaupasta.
Kiitos luottamuksesta Silmäasema valitessanne meidät kalustamisen kumppaniksenne!