Syyskuussa Lohjalle avattiin uusi Kauppakeskus Lohi. Kauppakeskus on ollut Suur-Seudun Osuuskaupan yksi suurimmista hankkeista ja hyvien yhteistyökumppaneiden avulla se on saatu kunnialla vietyä päätökseen. Lohi on vastaanotettu hyvin lohjalaisten keskuudessa ja sen toiminta on lähtenyt iloisesti liikkeelle. Lähiympäristö ja liikennejärjestelyt alkavat myös selkeytyä, mikä tekee Lohesta koko ajan kiinteämmän osan paikallisten arkea.
Paikallista voimaa
Kauppakeskus Lohi on toteutettu yhteistyössä Lohjan kaupungin kanssa ja se on nostanut kaupungin sisääntuloa merkittävästi ja tuonut uutta ilmettä keskustan alueelle. Paikalliset puhuvatkin Lohesta yhteisenä olohuoneena eikä ihme, sillä onhan heidän kädenjälkensä siinä mukana. Lohjalaiset ovat saaneet osallistua Lohen luomistyöhön aina nimiehdotuksista lähtien ja kauppakeskuksen seiniä koristavat paikallisten taiteilijoiden maalaukset.
Paikallisuus näkyy myös kauppakeskuksessa sijaitsevassa upouudessa S-Market Lohessa. Paikallisuus ei kuitenkaan näy ainoastaan tuotevalikoimassa, vaan myös suuremmissa kokonaisuuksissa. Lohjalainen Tilamar on vastannut S-Market Lohen vihannesosaston ja tuorepisteen myymäläkalusteista. Tilamar olikin Suur-Seudun Osuuskaupan ryhmäpäällikölle Sari Danielssonille aikaisemmista S-Market -projekteista jo entuudestaan tuttu:
”Yhteistyö sujuu hyvin, kun on tuttu yhteistyökumppani. Tilamarin kanssa on helppo tehdä työtä. On selkeät suunnitelmat ja mallit, joiden kautta on helppo toimia. Paikallisuuden ansiosta on helppo tavata ja katsoa yhteistä näkymää, myös rakennusvaiheessa paikan päällä. Näin on helpompi hahmottaa asioita yhdessä. Valintaan ohjasi luotettavuus, paikallisuus ja laatu. Aikaisemmissa toteutuksissa on jo nähty, mitä Tilamarin laatu on. Se on iso asia!”
Vaaleaa skandinaavisuutta
Lohjalla on nyt kolme S-Markettia. Alun perin uusi, Kauppakeskus Lohessa sijaitseva ruokakauppa, oli nimeltään S-Market Lohja. Pian tultiin kuitenkin siihen lopputulokseen, että helpompaa ja selkeämpää on puhua sijainnin myötä S-Market Lohesta: ”Uusi S-Market on otettu hyvin vastaan! Paljon hyvää palautetta raikkaudesta, palvelutiskeistä ja nimenomaan skandinaavisesta vaaleudesta. Värimaailma on uudistettu jo sisääntulossa ja vihannesosastolla. Se tuo raikkautta ja vaalea puu piristää.”, kertoo Sari Danielsson uudesta S-Marketista.
Uuden S-Marketin avaaminen vaatii aina paljon suunnittelua ja uuden miettimistä. S-Market Lohessa on kaiken keskiössä ollut hyvän asiakaskokemuksen luominen, minkä myötä on haettu parhaita mahdollisia vaihtoehtoja. Uudistuminen tarkoittaa luonnollisesti aina jotain uutta myös kalustamisen osalta.
Kalusteiden merkitys osana kokonaisuutta
Kalusteet ovat iso osa myymälää ja on kyse paljon suuremmasta asiasta kuin pelkät rakenteet. Kalusteet luovat myymälän tyylin, värimaailman ja ne mahdollistavat myös näyttävien esillepanojen toteutuksen: ”Toimivuus on kalusteiden osalta tänä päivänä tärkeintä. Asiakkaan on pystyttävä ostamaan tuote helposti. Sen täytyy olla kuitenkin myös liiketoimintaan päin toimiva kaluste. Kaikessa haetaan sitä nopeutta ja tehokkuutta, että esillepano on helppo toteuttaa ja saadaan rakennettua mahdollisimman toimivaksi.”, ryhmäpäällikkö Sari Danielsson kertoo.
Hävikki puhuttaa tänä päivänä paljon kotitalouksissa, mutta myös myymälöissä. Kalusteilla on merkittävä rooli myös hävikin vähentämisessä: ”Kalusteeseen pitää saada hiljaisina kausina näyttävä esillepano, mutta myös tila ja valmius näyttävälle esillepanolle juhlakauteen. Tämä on todella isossa roolissa arjessa, että päästään työntekijöiden kanssa tekemään tilanteeseen sopivin esillepano. Meidän näkökulmasta toimiva ja asiakkaille toimiva on, että esillepanosta saadaan näyttävä pienelläkin tavaramäärällä. Tässä asiassa on onnistuttu Lohessa. Kalusteisiin pystytään rakentamaan isoja näyttäviä kokonaisuuksia ja myös niitä pienempiä.”, Sari Danielsson kuvailee. Myymäläkalusteiden tulee siis olla omalla tavallaan joustavia, että esillepanot toimivat ja ovat näyttäviä tavaramäärästä riippumatta, mikä korostaa suunnittelutyön merkitystä entisestään.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Aika ajoin on hauska leikitellä ajatuksella, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Vaikea sitä on kenenkään todeksi sanoa, mutta aina voi arvailla. Minkähänlainen ruokakauppa tulee olemaan 10 tai 20 vuoden päästä, ja minkälainen rooli myymäläkalusteilla silloin on? Sari Danielsson vastasi tähän iloisesti mietiskellen: ” Voisin kuvitella, että ihan erilainen. Perinteisestä ruokakaupasta muututaan paljon. Tuodaan enemmän osastoja ja tarjonta lisääntyy. Koska asiakkaiden matkustaminen on kasvanut ja tulee paljon erilaisia trendejä, ruokamaailma tulee myöskin muuttumaan. Eri kulttuurien ruokamalleja tulee nopeammin asiakkaan saataville ja paljon eri osastoja. Kalusteet tulevat erottamaan näitä osastoja. Tullaan enemmän menemään elementteihin. Ei ollakaan enää niin yhtenäistä linjaa, vaan enemmän erilaisia osastoja.”
Mielenkiinnolla seurataan, mihin suuntaan ruokakaupat ja myymäläkalusteet lähtevät kehittymään!